Het tussendoor moment...

Meer consumptiemomenten, meer omzet

Het consumptiegedrag van je klanten is gewijzigd t.o.v. 10 jaar geleden.

Tussendoormomenten kennen een steeds groter aandeel binnen de foodservice. Terwijl de traditionele bezoekmomenten zoals lunch en diner net vervagen. De lijnen worden niet meer zo duidelijk getrokken.

Er wordt meer verwacht van het bezoek aan uw zaak, beleving, presentatie van gerechten en dranken….

We lijsten een paar trends en tips op.

%
van de consumpties in foodservice vindt plaats tijdens een tussendoormoment
%
vd consumenten kiest voor de outlet vanuit 'happy' mindset (omdat die het leukste is)
€
is wat de Vlaming gemiddeld dagelijks spendeert aan tussendoormomenten
%
van de koffie wordt tijdens tussendoormomenten verbruikt
Trend 1

Snackification

Het aantal eetmomenten van consumenten blijft toenemen, terwijl het geconsumeerde volume per dag stabiliseert.
Klanten eten dus vaker maar kleinere porties. De dag wordt een aaneenschakeling van snackmomenten….
Snacks zijn vandaag meer dan ongezonde tussendoortjes.
Quasi alles, maar dan in kleiner formaat is vandaag een snack!

Wanneer consumenten besluiten om uit eten te gaan, dan moet de ervaring de reis waard zijn.
Ga dus voor beleving! Als andere klanten die indrukwekkende tapas zien passeren en gaan hetzelfde bestellen.

Veggies zijn hot! Bied daarom een vegetarische variant van je tapas/ hapjesplank aan.
Vervang het vlees door groenten en vegetarische mini-snacks. Denk bijvoorbeeld aan: kerstomaten, snackwortelen, radijsjes, grissini, een hummus-dip en combineer met vegetarische warme hapjes.

Trend 2

Sharing is caring

Alles draait rond samenzijn en gedeeld geluk. Steeds meer zaken wijken af van het standaard driegangenmenu en gaan voluit voor het sharing concept. Weg met de keuzestress en een overvol gevoel achteraf.
Klanten blijven langer zitten en bestellen nog een extraatje. En geef toe, alles is leuker als je deelt…

Met goede basisingrediënten als brood, zuivel, verse of droge kruiden, gehakt, zure room enz. kan je leuke gerechtjes maken met lage foodcost en hoog sharing-gehalte.

Trend 3

Ontbijt : de belangrijkste maaltijd

De Belg vindt gezondheid steeds belangrijker en dat merk je aan zijn/haar eetpatroon. Door de nieuwe realiteit is er in de week vaker behoeft aan snel en makkelijk ontbijt. Terwijl in de weekend volop ingezet op quality time.

Laat je klanten weten dat je ontbijt aanbiedt door leuke foto’s op je social media te plaatsen. Ga voor verschillende prijsformules maar keep it simple. Klanten houden van all-in formules zodat ze niet voor verrassingen bij de afrekening komen te staan.

Meer en meer wordt er ontbijt aan huis geleverd voor speciale gelegenheden zoals Moederdag, Vaderdag, Valentijn… Wat extra omzet kan betekenen.
Personaliseer je thuislevering met een klein berichtje op naam van je klant. Starbucks doet dit al jaren met succes.

Trend 4

Koffie en thee 2.0

De vraag over hoe je koffie of thee moet drinken heeft geen sluitend antwoord.
Je hebt oneindige variaties zoals cappuccino, latte macchiato, met of zonder extraatjes, met sojamelk, met garnituur….

Meer varianten geven opportuniteiten om meer klanten aan te spreken. Durf eens een alternatief voor het klassieke tasje koffie op de suggestiekaart te zetten en hou rekening met melkalternatieven zoals soja-, haver- of cocosmelk.

Geef aanbiedingen een prominente plek op de kaart. De gast krijgt hierdoor
het gevoel een goede deal te pakken hebben. Door regelmatig te
wisselen kun je tevens waste beperken.

Denk aan foodpairing om het juiste dessert/hapje bij je warme drank aan te bieden. Zo geef je je klanten waar voor hun geld en kan je wat meer vragen.

Op de hoogte blijven? Meer omzet?
Meer tevreden klanten?

Blijf op de hoogte van veranderingen en bijkomende maatregelen.
Meer dan 2.500 collega’s gingen je voor.