NIEUWS
26/10/2020

Op welke steun kan je terugvallen tijdens deze zware periode?
Een update....

Hierbij een update van de maatregelen die de verschillende regeringen genomen hebben ter ondersteuning van de Horeca tijdens de corona-crisis.
Aanvragen kunnen ingediend worden vanaf 16/11/2020. We bezorgen je een update van zodra dit online staat.

  • Federaal :
    • Verdubbeling van het overbruggingsrecht voor zelfstandigen die verplicht de deuren moeten sluiten.
      Dat komt dus op € 3.228,- voor zelfstandigen met gezinslast en € 2.584,- voor zelfstandigen zonder gezinslast.
    • Tijdelijke kwijtschelding van de RSZ-bijdragen
    • Tijdelijke werkloosheid was al verlengd t.e.m. 31/12/2020
    • Verlenging van een aantal bestaande steunmaatregelen (langer uitstel van betaling voor wie daar al voor in aanmerking kwam)
    • Vrijstelling van de FAVV-bijdrage voor 2020 (tussen € 50,- en € 3.433,- afhankelijk van het aantal werknemers)
  • Vlaams :

    • Steunmechanisme voor elke ondernemer die minstens 60% omzetverlies lijdt tussen 01/10 en 18/11/2020 (cafés en restaurants die verplicht gesloten zijn, komen ook in aanmerking).
    • Je kan een referentieperiode kiezen tussen ofwel :
      1. 01/10 en 15/11/2020
      2. 19/10 en 18/11/2020
    • Deze premie bedraagt 10% van de omzet in dezelfde referentieperiode in 2019 (voor zaken die pas zijn opgestart wordt dit een andere gelijkaardige periode). Die 10% is volgens de Vlaamse regering een benadering van gemiddeld de helft van de vaste kosten voor ondernemingen.
      → Kleine bedrijven max. € 11.250,- (€ 7.500 voor de 2de ref.periode)
      → Ondernemingen vanaf 10 werknemers max. € 22.500,- (€ 15.000,- voor de 2de ref.periode)
    • Zelfstandigen in bijberoep krijgen een premie van 5%
    • Cafés en restaurant die verplicht moeten sluiten vanaf 19/10 t.e.m. 18/1/2020 moeten hun omzetdaling niet aantonen.
    • Deze premie is combineerbaar met takeaway
    • Vanaf 16/11/2020 zal er op de VLAIO-website een applicatie online staan om deze premie aan te vragen
    • Voor de periode augustus-september was er al een gelijkaardig steunmechanisme (bij minstens 60% omzetverlies een premie van 7,5% van de omzet van diezelfde periode).
    • Verder blijven de bestaande steunmaatregelen van kracht

En hoe nu verder?

De Belgische Horeca heeft in het verleden al bewezen veerkrachtig en creatief te zijn.
Wij zijn ondernemers, kijken naar de toekomst en eventuele oplossingen en laten ons niet kennen!

 

Via onze partner, Two4One kan je nu je Takeaway makkelijk in the picture zetten.
De eerste 100 Agora Culinair-klanten die intekenen krijgen
een GRATIS Starterspakket t.w.v. € 250,-

 


Hier vind je nog enkele ideeën die je misschien kunnen helpen.

 

 

17/10/2020

En hoe nu verder?
Er zijn zeker enkele dingen die je als ondernemer kunt doen om door deze moeilijke tijd te komen.

Het zullen zeer zware weken worden, voor iedereen in de horeca.
We lijsten enkele opties op die je kunnen helpen om deze periode door te komen en om klaar te staan bij de heropstart die er zeker gaat komen.

Takeaway

We hebben het tijdens de eerste lockdown al vastgesteld : takeaway is here to stay!
Ook in de toekomst zullen meer klanten geregeld takeaway bestellen. Door de social distancing regels daalt de omzet en we zien dan ook dat de meeste restaurantuitbaters deze trend zelf stimuleren. Takeaway kan een deel van je verlies goedmaken en je kan ook een groter cliënteel aanspreken.

Agora Culinair is je partner bij je zoektocht naar het juiste verpakkingsmateriaal, de juiste grondstoffen en knowhow.

Takeaway ook buiten de centrumsteden

  • Zet je afhaal in de spotlights :
    Het mag simpel klinken maar toch merken we dat sommige zaken dit nog niet doen. Zet gerust op jouw website, Facebookpagina, Instagram dat jouw consumenten maaltijden kunnen afhalen, indien je levert zet je dat er zeker bij.
    Plaats je lekkerste gerechten inclusief mooie foto op jouw social media.

  • Like it-share it :
    Vraag ook zeker aan jouw klanten om jouw gerechten te delen met een hashtag, jouw erin te taggen en een positieve review achter te laten :).

  • Correcte info :
    Zorg ook dat alle informatie die je online vermeldt correct is, misschien heb je jouw sluitingsdagen omgegooid, biedt je enkel afhaal aan in het weekend.

  • Schrijf je in op online platformen!
    Waar je je ook bevindt je kan je altijd aanmelden op Take Away.com, maar er zijn nog platformen waar je je gratis kan op aanmelden. Zo heb je de website "Waarkanikafhalen.be", "Steun de Horeca", maar ook elke gemeente heeft ondertussen een meldpunt op zijn Facebookpagina of website om je als lokale handelaar te registreren. Zo weten de inwoners welke horecazaken afhaal aanbieden!
    Zeker de moeite om eens te bekijken voor jouw stad/dorp. Een ander initiatief komt er van Gastobon, hier kan je gratis jouw afhaalmenu registreren.

  • Bereik meer en nieuwe klanten met de takeaway actie van Two4One!
    Jij bepaalt zelf de voorwaarden, korting en afhaaldagen.Two4One zorgt voor de online power en extra klanten.
    Bovendien krijg je als Agora Culinair-klant nog een extra voordeel met het gratis Starterspakket!
    Meer info op de Two4One site.

  • Durf eruit springen!
    Natuurlijk moet je durven opvallen in de massa, dat kan door bijvoorbeeld het menu vaak te veranderen, maar ook door speciale gerechten aan te bieden. Hou hierbij rekening dat de kwaliteit tijdens het transport wel moet kunnen worden gegarandeerd. Heb je nog wijn met beperkte houdbaarheidsdatum, biedt die bijvoorbeeld gratis aan bij een bestelling boven een bepaalde bedrag.

Blijf aanwezig op social media

Het is niet omdat je gesloten bent dan je jouw social media links moet laten liggen. In de eerste plaats hou je zo ook contact met jouw klanten. Maar puur commercieel is het nu het het moment om bv. in te zetten op cadeau-bonnen. Op deze manier kunnen jouw klanten jouw ook sponsoren als je gesloten bent.
De meeste klanten zullen wel op de hoogte zijn van de nieuwe maatregelen, maar breng hen toch op de hoogte (van je takeaway menu, hoe ze kunnen bestellen, promo's...)

Als je niet communiceert, riskeer je dat je klanten denken dat je voorgoed gesloten bent. Pas dus zeker de informatie op je website, Google, Social Media, kanalen van de gemeente,… aan.
Belangrijk is om een positieve toon aan te slaan.

Zet je afhaal in de spotlights! Het mag simpel klinken maar toch merken we dat sommige zaken dit nog niet doen. Zet gerust op jouw website, Facebookpagina, Instagram dat jouw consumenten maaltijden kunnen afhalen, indien je levert zet je dat er zeker bij.
Plaats je lekkerste gerechten inclusief mooie foto op jouw social media.

 

17/10/2020
Na een gitzwarte vrijdag... Agora Culinair staat voor je klaar!

Gisteren kwam het harde nieuws dat vanaf maandag 19 oktober de restaurants en cafés terug volledig moeten sluiten voor een maand.

Agora Culinair probeert je zo goed mogelijk bij te staan, te informeren maar ook te kijken naar eventuele oplossingen in deze moeilijke tijden.
Onze vestigingen blijven in deze uitzonderlijke situatie open net zoals onze cash & carries.
Aarzel niet om contact op te nemen als je vragen hebt.
 
We laten elkaar niet los!
 
Nieuwe coronamaatregelen v.a. 19/10/2020
  • Cafés en restaurants moeten vier weken sluiten (evaluatie na twee weken met ev. verlenging)
  • Afhalen van maaltijden is wel nog toegestaan tot 22 uur ’s avonds
  • Er komt ook een algemeen verbod op de verkoop van alcohol vanaf 20 uur. Nachtwinkels moeten sluiten om 22 uur.
  • Recepties, banketten met professionele catering zijn verboden (koffietafels bij uitvaarten wel met max.40p)
  • Kerstmarkten mogen niet (markten en kleine kermissen wel maar nuttigen van drank en voeding wordt verboden)

Ondersteuningsmaatregelen

Momenteel worden de ondersteuningsmaatregelen door de betrokken regeringen uitgewerkt.
Er staan dus nog geen aanvraagformulieren online. Van zodra die er zijn, bezorgen we je een update.

  • Federaal :
    • Verdubbeling van het overbruggingsrecht voor zelfstandigen die verplicht de deuren moeten sluiten.
      Dat komt dus op € 3.228,- voor zelfstandigen met gezinslast en € 2.584,- voor zelfstandigen zonder gezinslast.
      De regering zit samen om te kijken of het overbruggingsrecht kan verlengd worden tot eind dit jaar.
      Aanvraagformulier staat nog niet online.
    • Tijdelijke kwijtschelding van de RSZ-bijdragen
    • Tijdelijke werkloosheid was al verlengd t.e.m. 31/12/2020
    • Verlenging van een aantal bestaande steunmaatregelen (langer uitstel van betaling voor wie daar al voor in aanmerking kwam)
  • Vlaams :

    • Steunmechanisme voor wie minstens 60% omzetverlies lijdt tussen 1/10 en 15/11/2020. Dat geldt in de praktijk voor alle cafés en restaurants.
    • Deze premie bedraagt 10% van de omzet in dezelfde periode in 2019 (voor zaken die pas zijn opgestart wordt dit een andere gelijkaardige periode).
      Die 10% is volgens de Vlaamse regering een benadering van gemiddeld de helft van de vaste kosten voor ondernemingen.
      → Kleine bedrijven max. € 11.250,-
      → Ondernemingen vanaf 10 werknemers max. € 22.500,-
    • Vanaf 15/11/2020 zal er op de VLAIO-website een applicatie online staan om deze premie aan te vragen
    • Voor de periode augustus-september was er al een gelijkaardig steunmechanisme (bij minstens 60% omzetverlies een premie van 7,5% van de omzet van diezelfde periode).
    • Verder blijven de bestaande steunmaatregelen van kracht

En hoe nu verder?

De Belgische Horeca heeft in het verleden al bewezen veerkrachtig en creatief te zijn.
Wij zijn ondernemers, kijken naar de toekomst en eventuele oplossingen en laten ons niet kennen!
Hier vind je enkele ideeën die je misschien kunnen helpen.

 

 

13/10/2020

Voor het perfecte eindejaarspakket en relatiegeschenk ben je bij Agora Culinair aan het juiste adres.
Samen vinden we het pakket dat een onuitwisbare indruk maakt.

Wil je het kostbaarste bezit van je bedrijf - je werknemers en klantenrelaties -bedanken voor de fijne samenwerking van het afgelopen jaar ?
 

 

31/08/2020

Tablebooker starterspakket 2 maanden GRATIS voor Two4One-partners!

We zoeken continu naar nieuwe manieren om de horeca extra te ondersteunen. Speciaal voor jou hebben wij de handen in elkaar geslagen met Tablebooker.
Via Two4One bieden we je nu twee maanden lang het Starterspack gratis aan!

Gedurende de proefperiode krijg je toegang tot het volledig functionerende tool. We integreren de boekingsmodule in de website, Facebook & Google resultaten van jouw zaak. Jouw Two4One deal verschijnt hierdoor op Tablebooker & Resto (desktop, mobiel & app!). Ook gewone reservaties kunnen vanaf nu langs deze weg gebeuren. Tijdens de gehele periode staat de Tablebooker Support Dienst volledig ter jouw beschikking.

Op het einde van de twee maanden beslis je of je wilt blijven samenwerken met Tablebooker of niet. Als je verdergaat, krijg je er nog eens 250 euro voordeel bovenop. De kost voor de installatie en integratie nemen Two4One en Tablebooker namelijk op zich.

Two4One biedt via de samenwerking met Tablebooker ook de mogelijkheid de coronamaatregelen makkelijker op te volgen. De verplichte registratie van de klant kan immers al gebeuren bij het reserveren van een tafel. Op die manier bespaar je tijd en mis je geen enkele reservatie.

Heb je interesse? Aarzel niet en neem contact op met ons.

   

03/08/2020

Elke horeca-uitbater moet bij de aankomst per tafel de contactgegevens (naam, telefoonnummer of e-mailadres) van één klant registreren.

Elke horeca-uitbater moet bij de aankomst per tafel de contactgegevens (naam, telefoonnummer of e-mailadres) van één klant (provincie Antwerpen : elke klant!) registreren.

  • De horeca-uitbater moet die gegevens gedurende 14 dagen (provincie Antwerpen : 1 maand!) bewaren om later contactonderzoek te faciliteren.
  • De contactgegevens mogen enkel gebruikt worden voor de strijd tegen COVID-19.
  • Na 14 dagen (provincie Antwerpen : na 1 maand!) moeten ze worden vernietigd.
  • Klanten moeten uitdrukkelijk hun akkoord geven. Weigeren ze dat, dan wordt hen de toegang tot de horecazaak bij aankomst geweigerd.

Horeca-uitbaters kunnen voor de registratie een voorbeeldformulier gebruiken, dat werd opgesteld in samenwerking met de horecafederaties. Er is een apart formulier voor Vlaanderen, Brussel en Wallonië.

 

Er zijn ook digitale oplossingen - al dan niet gratis.

 

23/07/2020

De Veiligheidsraad heeft enkele nieuwe maatregelen afgekondigd voor de Horeca.

Gelet op de slechtere corona cijfers van de laatste weken, zijn er enkele bijkomende maatregelen voor de Horeca vanaf zaterdag 25/072020.

  • De sociale bubbel van 15 contacten per week blijft
  • Mondmaskerplicht voor iedereen in de Horeca (alle personeel en gasten). Gasten mogen het afzetten als ze zitten aan tafel (dus ook opzetten bij toiletbezoek)
  • Registratieplicht : per tafel moet minstens één gast zijn/haar naam, e-mail of GSM-nr. achterlaten. Die gegevens moeten max.14 dagen bijgehouden worden en mogen enkel voor de volksgezondheid gebruikt worden (dus niet voor marketingdoelen).

Er wordt nog een standaarddocument gepubliceerd tegen zaterdag maar er zijn ook al digitale oplossingen waarvoor een (kleine) kost aangerekend wordt.
Dit is bv. een initiatief van één van jouw collega's waarbij je stickers met QR-codes kan maken om op de tafels te plakken. Klanten kunnen zich dan digitaal registreren.
ikzithier.be

Een andere oplossing is een papieren registratie af te geven bij het opnemen van de bestelling.
Bij het brengen van de bestelling kan je dan het ingevulde document ophalen.
Een voorbeeld vind je vanaf zaterdag op de site van de FOD Financiën.

10/07/2020

Mario Vleugels van Agora Culinair bereikte een akkoord met de curator en de ondernemingsrechtbank om samen met twee andere investeerders de failliete vishandel Arijs over te nemen.

Met deze overname wil Agora Culinair verder groeien als ‘one-stop’ leverancier voor horeca en particulieren. Walter Arijs komt samen met een deel van zijn vroegere medewerkers aan boord.

“Voor onze horecaklanten is tijd kostbaar.’, verduidelijkt Mario Vleugels de overname.  Door die horecaklant een full service te bieden bespaart die veel dure tijd, terwijl wij door onze schaalgrootte de kosten qua transport en personeel onder controle kunnen houden. Een win-win dus.”

De voorbije jaren versterkte Agora Culinair zich daarom al met bedrijven zoals Horeca Meat Service, Limbufreez, Pasta Maviglia, Brouwers Slagroom, Vleminckx Horeca Service, enzovoort. “Dat zijn stuk voor stuk familiale bedrijven uit de professionele foodservice”, verduidelijkt Mario Vleugels. “Zij brachten ons expertise en volume in verse vleesproducten, ambachtelijke pasta, olijven, diepvriesvoeding en zuivel. Niet toevallig telkens specialisten in vers. Want naast vakmanschap en volume staat ook vers met een hoofdletter V in ons alfabet. Een bedrijf als Arijs past perfect in die visie. Ook daar is er familiale expertise in vers. Bovendien brengt onze investeringspartner nog extra ambachtelijke vakkennis en netwerk mee.”

Vertrouwen

Het visbedrijf Arijs is ook een overbuur van de Cash & Carry van Agora Culinair in Herentals. “We deden met Arijs al samen promoties”, vertelt Mario Vleugels. “We weten dus wat het potentieel is. Jammer dat de coronacrisis het familiebedrijf deed omvallen. Dat wij Walter Arijs en enkele van zijn medewerkers aan boord houden, zegt alles over ons grote vertrouwen. We hopen natuurlijk dat er geen herhaling komt van de lockdown. Maar we geloven in dit bedrijf in alle omstandigheden. Wij geloven dat de integratie binnen onze groep de kostenkant al sterk kan reduceren, bijvoorbeeld voor transport, wat het bedrijf weerbaarder maakt voor tegenslag. We zien natuurlijk ook potentieel voor groei door onze bestaande horecaklanten.”

Ervaring

De tweede partner in het project is Axel Verberckmoes. Hij was zaakvoerder van de gelijknamige rokerij vishandel in Mechelen, die in 2002 werd verkocht. Vanaf 2007 was hij actief met een vishandel in Riemst. In 2011 nam hij vishandel Vandermaesen in Limburg over. “Die zaak heb ik net overgelaten aan de enige andere haringopleggerij in het land, Gilco in Oost-Vlaanderen, die de consolidatie zocht. Die opportuniteit maakt dat ik de handen vrij heb om hier met veel zin aan te beginnen. Mijn rol zal vooral in de aankoop zitten. Ik heb daarvoor een uniek netwerk, onder meer met vissers in IJsland die hun vangst elke dag vers met het vliegtuig voor mij naar de luchthaven van Luik sturen. Het aanbod wordt dus echt uitzonderlijk.”

Particulieren

De Vis Factorij Arijs past binnen de full service strategie voor de horecaprofessionals van de groep Agora Culinair.  Maar de ambitie van de drie partners gaat veel verder. “We geloven ook fel in de particuliere handel”, zeggen de nieuwe eigenaars. “De consument is sterk bezig met voeding en toont groeiende interesse voor professioneel advies en professionele producten. Daarom willen we meteen herstarten op een manier dat het voor de klanten aanvoelt alsof Arijs nooit is weggeweest. Met verse kwaliteitsvis, topservice en vakkundig advies.”

Snel

Over de overname prijs en de derde investeringspartner blijft Agora Culinair discreet. De derde investeerder blijft liever achter de schermen actief. Ook over het exacte aantal medewerkers van het vroegere Arijs dat aan boord kan blijven,  bestaat nog geen duidelijkheid. De overname behelst het gebouw, het handelsfonds en de materiële activa.

De winkel in de Atealaan in Herentals heropent behoudens onvoorzien omstandigheden al op vrijdag (visdag) 10 juli. Op die manier willen de nieuwe eigenaars ook de verenigingen kunnen helpen die in het mosselseizoen vaak mosselsoupers organiseren. “We willen eigenlijk alle vroegere Arijsklanten meteen terug helpen”, besluit Axel Verberckmoes. “Dat is de eerste stap. Wat daarna nog kan volgen, zien we na de herstart wel.”

 

28/06/2020

Ook na de lockdown blijft takeaway aantrekkelijk....

Tijdens de Corona-crisis zat er voor de consument die niet zelf wou koken, niets anders op dan een afhaalmaaltijd te bestellen.

Ook in de toekomst zullen meer klanten geregeld takeaway bestellen. Door de social distancing regels daalt de omzet en we zien dan ook dat de meeste restaurantuitbaters deze trend zelf stimuleren.
Takeaway kan een deel van dit verlies goedmaken en je kan ook een groter cliënteel aanspreken. Bovenop het weekend restaurantbezoek gaan tweeverdieners bovendien ook sneller in de week voor afhaal/meeneem gaan.

Agora Culinair is je partner bij je zoektocht naar het juiste verpakkingsmateriaal, de juiste grondstoffen en knowhow.

Wist je bijvoorbeeld dat SUP's (single use plastics) binnenkort verboden worden? Meer weten hierover en over eventuele alternatieven?

Meer weten over het Online Bestelplatform van Resto-Frit?

Meer weten over ons verpakkingsaanbod?


 

08/06/2020

Heb je nog vragen over de juiste regels? Wat zijn de bijkomende ondersteunende maatregelen weer? Ben je nog op zoek naar dat juiste artikel?

Vandaag mag de Horeca eindelijk terug opstarten.
Als je vandaag of één van de komende dagen al opengaat, wensen we je natuurlijk veel succes.
Hieronder vind je onze brochures voor Portieverpakkingen, Meeneem-verpakkingen en Tips&Tricks voor de heropstart.
 
      
 
Zaterdag zijn op de Superkern de volgende bijkomende steunmaatregelen beslist (bron HoReCa Vlaanderen):
  • Tijdelijke verlaging van BTW op voeding (12% naar 6%) en non-alcoholische dranken (21% naar 6%). Dit zorgt ervoor dat naar raming ongeveer 300 miljoen euro de komende zes maanden in de horecasector blijft.
  • Verlenging van het overbruggingsrecht bij sluiting en lagere omzet. Zelfstandigen die niet mogen opstarten of zeven opeenvolgende dagen gesloten blijven wegens COVID-19, hebben hier recht op tot ten minste eind augustus. Wie niet verplicht moet sluiten, zal zijn aanvraag moeten motiveren. Opvallend is dat ook wie een lagere capaciteit heeft door verplichte maatregelen, kans maakt op het overbruggingsrecht. De ondernemers moeten in dit geval bewijzen dat ze op hun zakencijfer of op hun bestellingen 10% minder realiseren ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar.
  • Een consumptiecheque van maximaal 300 euro. Werkgevers kunnen die cheque aankopen voor hun werknemers. Zij kunnen dit gebruiken in de Belgische horeca of bij cultuur- of sportactiviteiten. Deze cheque is (para)fiscaal vrijgesteld en maximaal 1 jaar geldig.
  • De tijdelijke werkloosheid wordt uitgebreid tot eind dit jaar.
  • Daarnaast is er een gedeeltelijke vrijstelling van de bedrijfsvoorheffing op lonen voor juni, juli en augustus. Dit voor de bedrijven die de voorbije maanden beroep deden op de technische werkloosheid. Zodra we de gedetailleerde regeling hebben ontvangen van de diensten houden we jullie hiervan meteen op de hoogte.

Veel succes!

Het Agora Culinair Team

 

Pagina's